Translate

torsdag 28 maj 2015

Mamman till flickan i Hörby intervjuas

Igår skrev jag ett längre inlägg om den lilla flickan från Hörby, [1] där jag kom fram att källan till den mest negativa informationen kom från en äldre artikel skriven av Jenny Sonesson [2], som är vän med fosterföräldrarna till flickan. Och troligen har hon fått informationen från fosterfamiljen som själva vill adoptera flickan.

Idag fann jag att Dagens Nyheter har gjort en intervju med den biologiska mamman, där vi även kan läsa följande: [3].

"I mars i år beslutade tingsrätten i Lund att Maria interimistiskt ska ha kvar vårdnaden om sin dotter och riktade hård kritik mot socialnämnden för att ärendet i onödan har dragit ut på tiden. ”Enligt tingsrättens bedömning har socialnämnden genom sitt agerande inte underlättat för (dottern) att knyta an till sin mamma och den processen har dragit ut på tiden alltför länge”, skriver tingsrätten."

Mamman berättar även att Socialtjänsten har motarbetat henne, "– De har aldrig arbetat för att min dotter ska kunna flytta hem. Jag har samarbetat med dem, men de gjorde ingenting, säger hon."

Mamman berättar vidare att även hon blev misshandlad av pappan till dottern och att hon befann sig i en situation som hon hade svårt att ta sig ur, samt att hon inte har någon avsikt att bryta dotterns kontakt med fosterföräldrarna. "– Nej, jag vill att hon ska kunna ha kontakt med dem också i framtiden, säger Maria."

Jenny Sonesson har reagerat på denna artikel via sitt twitterkonto:



Vad menar Jenny Sonesson med detta? Är det fel av Dagens Nyheter att ta fram båda sidorna av historien, eller är det endast hennes variation som gäller? Jenny Sonesson har arbetat som pressekreterare hos EU-ministern Birgitta Ohlsson och på Folkpartiets riksdagskansli. Som politiker och en offentlig person, representant av demokrati så borde hon tänka sig för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar